SP Bibice

„Być jak Ignacy”

„Być jak Ignacy”

„Być jak Ignacy”
 program edukacyjny Fundacji  PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza

 

Nasza szkoła po raz pierwszy w tym roku przystąpiła do realizacji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Być jak Ignacy”.

Chętni uczniowie klasy 5e w ramach koła przyrodniczego  realizowali  program „Być jak Ignacy”, którego celem jest promowanie zdobywania wiedzy przez doświadczanie
 i popularyzacja wiedzy o polskich naukowcach.

Począwszy od stycznia do kwietnia uczniowie poznawali sylwetki polskich naukowców.

Pierwszym z nich był Jan Szczepanik – „Edison z Tarnowa”. Był on autorem ponad 50 wynalazków i kilkuset patentów technicznych z dziedziny fotografii barwnej, telewizji
 i barwnego tkactwa. Zajęcia poświęcone Szczepanikowi były okazją do poznania nowych słów takich jak patent, telektroskop, ale też lekcją kreatywności, wymyślania nowych pożytecznych urządzeń.

Kolejnym naukowcem był Kazimierz Funk – światowej sławy twórca nauki
 o witaminach. Zajęcia mu przeznaczone były kolejną okazją do promocji zdrowia w naszej szkole  i okazją do wysłuchania prelekcji  rodzica farmaceuty.

.Miesiąc marzec, w którym obchodziliśmy  szczególne święto dla matematyków Światowy Dzień Liczby Pi,  poświęcony był trzem polskim matematykom: Marianowi Rejewskiemu, Jerzemu Różyckiemu i Henrykowi Zygalskiemu, którzy przyczynili się do złamania kodów niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma.

Podczas zajęć uczniowie poznali bliżej sylwetki naukowców, ćwiczyli szyfrowanie wiadomości różnymi sposobami, podjęli się próby rozkodowania zaszyfrowanej wiadomości, rozwiązywali różne zagadki, krzyżówki, ćwiczyli spostrzegawczość, dokonywali wyboru między zdaniami prawdziwymi a fałszywymi, poznali współczesne sposoby wykorzystania kryptologii. Zajęcia oparte na formule  escape roomu  w szczególności uczyły współpracy
 w grupie oraz kształtowały  właściwe relacje społeczne.

Miesiąc kwiecień poświęcony był Henrykowi Magnuskiemu wynalazcy walkie – talkie.

Zwieńczeniem realizacji programu było stworzenie pracy końcowej związanej
z działalnością wybranego polskiego naukowca. Szkolne Koło Naukowe  wykonało model telewizora.

Naukowa przygoda z programem dobiegła końca. Był to niesamowicie twórczy czas dla uczniów i opiekuna koła.

 

Szkolny koordynator programu
Małgorzata Maruszak-Kobas